You are currently viewing Cara Servis Aircond Rumah

Cara Servis Aircond Rumah

SERVIS AIRCOND RUMAH

Cara servis aircond rumah ada beberapa panduan yang sesuai samada untuk dilakukan dengan sendiri atau pun dengan memanggil juruteknik yang bertauliah yang berhampiran dengan kediaman rumah anda.

Cara servis aircond rumah yang dilakukan dengan sendiri tidak lah begitu susah sekiranye kita mampu melakukan dengan sendiri. Disinikan ada berapa perkara yang perlu di utamakan untuk keselamatan diri dan agar tidak berlaku kerosakkan pada unit part aircond.

Apabila kita membeli dan memasang aircond rumah samada yang terpakai ataupun yang baru yang jenis wall mounted atau lengkapan dinding di dalam bilik tidur utama atau bilik yang kedua dan ruang tamu . Yang perlu dilakukan untuk salah satu cara servis aircond rumah, perlu dilihat pada kekerapan penggunaan aircond tersebut berapa jam seharian atau sebulan. Sekiranye sudah kelihatan  habuk yang melekat pada cover body aircond tersebut .

Waktu bilakah diperlukan atau jarak waktu yang sesuai cara servis aircond rumah yang sangat baik atau perlu  dipratikkan adalah antara tiga bulan sehingga enam bulan .Jangan diabaikan atau dibiarkan begitu lama untuk mengambil masa hingga berbulan-bulan atau setahun lamanye.

Perkara Utama pastikan suis telah dimatikan

Perlu ada tangga yang sesuai untuk digunakan.Kebanyakkan di antara kita ada yang telah menyimpan tangga di rumah. Cara servis aircond rumah yang perlu dilakukan seterusnye adalah dangan meletak tangan pada bahagian lovers angin yang keluar dari blower motor dengan cara meratakan tapak tangan maka akan dapat rasa hembusan angin akan sedikit perlahan .Perkara yang seterusnye buka dan angkat ke atas cover pada permukaan hadapan indoor unit.

Setelah cover tadi terangkat maka  apa yang perlu dilaku seterusnye atau  cara servis aircond rumah adalah dengan menarik filter yang warna hitam atau putih yang kelihatan selepas membuka cover indoor aircond tersebut.Filter dibasuhkan dengan menggunakan sabun dan menjiruskan dengan air yang bersih dan tunggu sehingga filter itu kering untuk dipasangkan semula.

Antara cara servis aircond rumah yang perlu di sudahkan sementara menunggu filter tadi kering.Perlu dibersihkan juga pada bahagian cooling coil atau fin coil yang kelihatan berhabuk dengan menggunakan tuala yang basah.Letak tuala yang basah tadi bermula dari atas ke bawah pada bahagian fin coil dengan perlahan-lahan.

Untuk langkah yang terakhir atau meyudah kerja-kerja servis ini,perlu dipasang semula filter tadi dan menutup kembali cover hadapan indoor aircond dan boleh menghidupkan suis aircond.

 

 

Leave a Reply